tirsdag, november 18

Trojaner

Jaja, det måtte jo skje. Det har lenge blitt advart mot virus (eller trojanere) på youtube og facebook, og at dersom en gikk inn på linken med disse, kom nesten alle til å få det. Så skjedde det her en dag at jeg åpnet bloggen min - MIN EGEN blogg. Uten å ha vært innpå noe som kunne ført til trojanere eller virus, fikk jeg det altså fra min blogg. Noe så utrolig irriterende! Hvordan kunne dette skje? Joda, det skal jeg fortelle deg...

Måten dette skjer må er egentlig irriterende genial. Jeg fikk nemlig trojanere, noe som ikke er det samme som virus. Et virus gjør dataen din syk, men en trojaner er mye "smartere" enn det. Når du åpner internett, åpner du "døra" til "huset" ditt. Det er bare tilfeldig forbipasserende som kan se at døra er åpen, og eventuelt smette inn. Når du får en trojaner, går den imidlertid inn, henter dine personlige opplysninger, og gir adressen din til ALLE den møter, slik at hvem som helst kan komme inn til deg.

Et virusprogram, som feks Norman, kan ta virus, fordi de gjør datamaskinen syk, noe som gjør at det finnes en "motgift". Problemet med trojanere, er at det ikke finnes noen motgift, ganske enkelt fordi den ikke gjør at datamaskinen blir syk. Virusprogrammene kan derfor bare sette trojaneren i "garasjen" din (les: karantene), og håpe at den glemmer ut hvor den er. Mitt spørsmål er bare: hadde du glemt ut hvor du var hvis noen hadde plassert deg i garasjen til naboen?

Med andre ord: trojaneren gjør slik at mye annet dritt slipper inn i "huset" ditt, og setter fra seg masse skrot. Til slutt er det så fullt der at det ikke er mulig å komme fra soverommet til badet (eller kjøkkenet for den saks skyld). Til slutt vil du ikke komme noen vei. Det kan ta evigheter fra du kommer deg til ytterdøra når det ringer på, og hvem gidder vel stå og vente så lenge på at noen skal åpne? Med andre ord: datamaskinen din kan stå i flere uker (eller lenger) og bare prøve å starte opp, og så lenge gidder man vel ikke vente?

Æsj, jeg misliker trojanere sterkt, særlig den irriterende geniale måten de er laget på!

4 kommentarer:

Line sa...

Kem gidde å laga ein trojan? Og koffor? Fysj.

Trine Linn sa...

Trojaner er noe møkk!! Fytti.. Jeg hater det!!
Hehe.. Men jeg digger måten du forklarer det på!! :)

Silje og Dan sa...

hehe.. godt spørsmål, line... men genialt er det jo...

trine: hehe, jeg digget også den måten å forklare det på... Far forklarte det til meg... ;) jeg håper bare jeg forstod det riktig! snakkes! =)

peace out!

Anonym sa...

Nydelige pedagogiske evner for å forklare noko vanskelig! :-) Mulig det går an å lage passkontroll ved inngangsdøra, slik at berre landets innbyggarar får komme inn?