torsdag, september 7

Lurt av lærer’n!

I dag skjedde det. Jeg var egentlig ikke klar over at det hadde skjedd før jeg var kommet hjem. Da først begynte jeg å tenke gjennom det (dvs. fortelle mor og far hva som hadde hendt). Det var egentlig far som fortalte meg at jeg hadde blitt lurt. Eller, kanskje ikke lurt, men jeg gikk jo likevel i fella, så lurt synes jeg er det rette ordet. Det har seg slik, at vi i siste time i dag hadde Helge Fritzen i religion. Helge er en veldig flink lærer, selv om jeg ikke alltid forstår hva han prater om. Han gjør alltid det uforståelige til forståelig, etter hvert. Uansett, Helge begynte å snakke om de syv mytene i kristendommen (det være seg 7-dagers skapelsen, Gud skapte mennesket, syndefallet, utkastelsen, Kain og Abel, Noahs ark og tårnet i Babylon).

Når han var kommet litt uti skapelsen, brøt han plutselig ut "er det noen her som tror på dette? Det gjør i hvert fall ikke jeg!" Latteren hans irriterte meg noe grusomt, og jeg svarte klart og tydelig "jeg gjør!". Han bare kikket litt på meg, og fortsatte å undervise. Så kom han til den delen der Gud skaper Eva ut av det ene ribbenet til Adam. Så sier han "men det finnes jo ingen menn som har et mindre ribben, så dette kan da ikke være sant!". Dette syntes jeg bare ble tåpelig, og rakk opp hånda for å protestere. "Selv om Gud tok et ribben fra Adam, så betyr ikke det at han endret alle genene til Adam, slik at alle fremtidige menn blir født med et mindre ribben! Det var bare Adam som fikk et mindre ribben fordi Gud tok det fra ham. Og dessuten, hvis Gud hadde forandret genene til Adam, da skulle jo alle jenter som fikk Adams gen også få et mindre ribben (alt etter om kvinnens eller mannens gener er dominante eller recessive osv."

Resten av klassen lo av meg. Eller av Helge, jeg er ikke sikker. Jeg følte meg i hvert fall som en dust. Helge fortsatte å undervise ut timen, og jeg dro etter hvert hjemover. Når vi satt ved middagsbordet kjente jeg historien presset seg opp gjennom halsen. Irriterte ord og setninger flommet ut munnen min, til alle fakta var lagt på bordet. Så sier faren min "ja, men Silje, du tror ikke bare han ville provosere frem reaksjoner da? Du sa jo tidligere at han sa han kom til å provosere, og det var jo det han gjorde, ikke sant?" Om jeg ikke følte meg helt idiot tidligere, så gjorde jeg det i hvert fall nå. Jeg som hadde irritert meg så grenseløst på denne læreren som stod der og hånte alt jeg trodde på, hadde egentlig bare falt i den ene fella hans, og blitt lurt.

Så smart er jeg. Likevel må jeg si, religionsfaget er virkelig interessant. På tross av lærerens dumme provokasjoner som jeg støtt og stadig går på, og fortsatt kommer til å gå på (denne gangen mer bevisst). Noen må jo stå opp for det de tror på. Og uansett om læreren eller noen andre føler de slår meg i diskusjonen, så vet jeg jo innerst inne hva som er sant, selv om jeg går tom for argumenter. Det er tross alt ikke dermed sagt at mine argument er dårligst.

8 kommentarer:

Cecilie sa...

Sikkert viktig å få folk t å tenk ja. Høres bra ut at reliogionsfaget e interessant. Like ikke så godt religion æ. Lærern vårres kan itj altfor my og læreboka vårres e så dårlig laga at æ blir litt smådeprimert. Menmen! Sjølve temaan som faget tar opp e no i alle fall interessant da ;)

Silje og Dan sa...

hørtes litt kjipt ud, ja.. men du klare dæg nok godt du;) temaå så æ i fage æ faktisk veldigt interessante, men æg må innrømma at æg kan varta veldigt provoserte te tie, sjøl om æg som sagt fant ud at dæ va meiningå.. dæ æg suns æ verst æ vel egentle at dæ ikkje æ så mange andre så reagere!
ellers, lykke te mæ sista åre, å takk for kommentaren=)

Anonym sa...

husker at jeg hadde litt problemer med dette i fjor(gk) jeg også!!

Anonym sa...

hehe=) ja, trur nok kansje dæ æ mange så he litt probleme mæ dæ av å te.. =)

Anonym sa...

Jeg syntes det er fantastisk, Silje!! Jeg vet ikke om jeg hadde klart å være like tøff og tydelig sagt: Ja, dette tror jeg på. Ihvertfall ikke på videregående.

Vi er ikke kalt til å ta oss godt ut blant mennesker, men å stå opp for den Gud vi tilhører. Noen blir kastet i fengsel, noen blir mobbet. Det er forskjellige måter å bli forfulgt for vår tro på! Du er et forbilde, Silje!! Takk!

Luk 6.22-23

Silje og Dan sa...

wow! takk alette! du æ nå et ganske så stort forbilde sjøl, æg he møje å takka dæg for=)
glede mæg te æg treffe dæg ijenn, en dag..!

Anonym sa...

Gleder meg også til vi treffes en gang igjen! Du er hjertelig velkommen på besøk her i Tyskland!! Elisabeth kommer kanskje en tur, du får slenge deg med. Det hadde vært kjempetrivelig!!

Silje og Dan sa...

ja, æg må nok koma ner øve, æg savne tyskland så utruligt, at dæ hadde jo kje akkorat våre feil! spørsmåle æ nok helle om æg he råd te alt.. æ så møje så ska betalast nå for tiå.. =( men me snakkes nok fordæom, på eina elle andra vise!

i mudlåtiå må du kosa dæg kjempemøje, å du må ha lykke te mæ studiene, trur kje æg hadde greidd fysikk på tysk.. =)