onsdag, august 30

Først kommer Merkur, og Venus nummer to...

Først kommer Merkur, og Venus nummer to. Og så kommer Jorda, og Mars er det jo. Og Jupiter og Saturn, Uranus og Neptun, og Plu... vent nå litt...

Som du kanskje husker fra første (eller andre?) klasse, hadde solsystemet vårt ni planeter. Siden vitenskapen nå som før er mye snakk om definisjoner på hva som er sant og usant, er det med glede (og litt sorg) jeg nå forteller dere denne nyheten. Det man tatt som en selvfølge siden 1930, er nå blitt usant. Vår aller minste planet er nemlig nå blitt degradert, fra planet til dvergplanet. Man ventet i forrige uke at man skulle få 12 planeter i stedet for 9, men i stedet endte man opp med en mindre. Trolig fikk vitenskapsmennene nok trøbbel med å telle til åtte, om de ikke skulle måtte telle til både ti og 12. Viser forøvrig til Alette sin blogg, http://ekkoekko.blogspirit.com/ , for mer informasjon. Jeg gjør med det samme oppmerksom på avslutningskommentaren hennes.

Vitenskap er fantastisk eller hva?
Fantastisk...uforutsigbart...
Fantastisk...mye nytt å lære...
Fantastisk...mye å følge med på...
Fantastisk...mange ting man har trodd på i mange år, som senere bare viser seg å være en teori som blir forkastet...

Vitenskap...Man kan aldri få nok, det er alltid noe nytt å lære...

Likevel må jeg jo si, jeg interesserer meg jo for det...

Forresten, hva med drivhuseffekten?

4 kommentarer:

room217 sa...

Ser for meg at astrologene bannet for seg selv da pluto ble oppdaget i 1930, og de plutselig måtte skrive inn enda en planet i skjemaene sine. Ser likeledes for meg at det akkurat nå hersker fullstendig panikk i astrologhodene rundt om, siden det ser ut til at planethimmelen kan komme til å bli krydret med en hel håndfull nye planeter mens andre blir trukket fra.

Anonym sa...

Tusen takk for linking til sida mi!! room: tror nok astronomene jublet da de fant pluto, men ble mer bekymeret da flere plutolignende planeter dukket opp.

Vil også benytte anledningen til å minne om den gigantiske forskjellen mellom astrologer og astronomer. En astronom er en fysiker som konsentrerer seg spesielt om verdensrommet, en astrolog tyder hva stjernenes posisjoner har å si for mitt og ditt liv. Men den nye definisjonen er nok interessant for begge grupper.

Silje og Dan sa...

blant aent, men dæ æ kje dæ einaste.. bikkjå æ nemligt navnebror te vår eksplanet... lure på kæ så skjer vidare mæ dæ der..

Anonym sa...

jepp, dette er jo egentlig ganske artig!!