mandag, oktober 13

Vil du ha en klem?

Nå ødelegger jeg trolig mye for mange klemmekjære personer, men har du noen gang tenkt over hvor sært det egentlig er å gi noen en klem? Tenk hadde du vært et romvesen som var kommet til jorden for å se hvordan kulturen var her, så kom du til Ansgar bibelskole, Kristiansand, Norge, Europa, Jorden osv. Her ser du følgende scenario:

To personer kommer gående mot hverandre mens de tester musklene i kinnene (også kalt å smile). De går VELDIG nær hverandre mens de svinger de lange armene rundt den andre personen og tar den på ryggen e.l. Slik blir de gjerne stående en stund, og presser kroppene sine inntil hverandre mens de lager lyder med munnen (også kalt å prate?). Så slipper de taket på hverandre og flytter seg kjapt en meter fra hverandre mens de fortsetter å bevege munnen før de gjør det samme nok en gang og går fra hverandre.

Er ikke dette egentlig litt sært? Denne "press-deg-inntil-andre"- kulturen er egentlig ganske rar, synes du ikke? Likevel må jeg si - jeg digger denne kulturen. Den er et uttrykk for at to mennesker bryr seg om hverandre, at de er glade i hverandre og at de er glade for å se hverandre. Denne "press-deg-inntil-andre"- tradisjonen er også en måte å gi noen trøst på, å vise medfølelse på. Er ikke de rare blikkene fra eventuelle utenomjordiske verdt det hvis du på denne måten vet at andre mennesker bryr seg om deg?

Jeg synes en klem er verdt mange rare blikk. Likevel må jeg si; det virker litt rart at to personer presser seg inntil hverandre med det ene kinnet mot det andre, holder om hverandre, for så å flytte seg en meter fra hverandre og prate sammen. Joda, kulturen vår er litt rar, men jeg liker den. Vil noen ha en klem?

13 kommentarer:

rockekua sa...

Klemmer er det BESTE!!!
KLEM!!!:D

Anonym sa...

var det derfor klemmen i dag var litt rar? .. heh..

Jeg vil ha en ordentlig, god klem, Silje! (Fra deg og, Eli Anne!)

Line sa...

Ingenting er som en god klem - uansett hvor rart du syns det er å klemme, Silje ;)

Ingeborg sa...

JA takk!

Eyvind sa...

Personlig synes jeg den iranske kulturen virker kul! Tre kyss paa hvert kinn(dersom begge er menn, og eer gode venner)!

Anonym sa...

Klem? Ja takk :)

Marius sa...

Hmm. Leverer du i Trondheim?

Kjøde sa...

Gi meg heller et hellig kyss

Unknown sa...

Eg vil ha klem nå!!

Får ikkje nokk klemmer lengere. Før fikk eg altid masse klemmer på Torsdager (Ungdomslag), men det e ikkje så stor klemmekultur på Expert... Kjipt...

E'kje så månge klemmer eg får med å sitta aleina på hybelen heller... Tror eg må komma meg ut mer.

Anonym sa...

ja takk:)

Samuel sa...

Jeg er uenig. Det er ingenting rart med denne tradisjonen. Det som er rart er at du bruker et aliens synspunkt for å begrunne en litt merkelig teori.

;)

Klemmer er noe av det herligste som finnes, og de er eksempler på hvor nære og kjære vi mennesker kan være. Dessverre er det noen mennesker som rynker på nesa over det, men de får heller ta seg en bolle!

(referer til bloggen min hvor jeg i september skrev om klemmen i et innlegg som heter "Det ypperste av kjærtegn").

Klem er faktisk heller undervurdert. Tenk på den du ;)

Vil du ha en stor og lang klemmeklem?

Silje og Dan sa...

takk for alle kommentarene, folkens!

Elihu: du skal nok få en stor, god klem=)

Mari: hmm... var klemmen rar? kanskje jeg bare var litt fraværende.. ;)

Line: Klemmer er nok desidert best, ja:) men provoserende innlegg fører til mange kommentarer;)

Ingeborg: Anytime!

Eyvind: hmm.. jeg er jo ikke mann da, men... du kan jo få en klem av meg da ihvertfall? ;)

Karen Elise: Ok!

Marius: dessverre, jeg leverer nok ikke klemmer i trondheim...

Kalle: ingen kommentar:p

Trond: bare å komme hit, det er plenty av mennesker å få klemmer av på ansgar! :)

Elisabeth: du kan få en klem når du vil, du;)

Samuel: Fantastisk! endelig en skikkelig reaksjon! selv digger jeg egentlig å klemme, men det var her en dag at tanken slo meg, så jeg måtte skrive et innlegg om den faktisk litt sære tradisjonen. det er tross alt litt rart, men det er fantastisk! å gi en klem er like rart som å holde hender, men det er et kjærtegn, et bevis på at en bryr seg om den andre. Det gir trygghet og glede, og hva er vel bedre enn det? Så klem meg anytime, jeg er klar! :)

Silje

rockekua sa...

jeg savner å bli kalt ELIHU!!!! Ansgar folk i mitt hjerte!!!