mandag, februar 20

Rus

I dag på skolen hadde vi temaet "rus". Vi fikk besøk av gatepresten i Sandnes, pluss en dame som arbeidet på en av institusjonene som for rusmisbrukere. Etter lunsj fikk vi i oppgave å lage enten en plakat, en sang eller et dikt om rus. Min gruppe slo to fluer i en smekk; et dikt på en plakat. Tenkte jeg skulle legge ut diktet, som for de som lurte, er skrevet i all hast.


RUS

Jeg levde i rus,
det var sus og dus.
Men så kome en nedtur,
og da ble jeg bånnsur.

Men amfetamin
gjorde meg fin.
Så ble jeg trett,
og slett ikke mett.

Jeg tente en joint,
og fikk et nytt point.
Den varte lenger,
for litt mer penger.

Med LSD
da fikk jeg se
et såret hjerte,
med en stor smerte.

Med kokain
ble natten min.
Og lenge jeg danset,
til det stanset.

Jeg tok en smiley,
så ble alt deilig.
Det gikk rett opp,
så sa det stopp.

Mitt hjerte hoppet,
til det stoppet.
Så ble jeg blind,
og sovnet inn.



Utrolig trist hvordan mange liv ender i rusens bakgate. Det er utrolig lett å komme inn i, men så mye vanskeligere å komme ut av! Tenk hvor mange som har mistet eller fått ødelagt livet sitt på grunn av rusmisbruk. Jeg synes dette er utrolig trist, og ønsker selvfølgelig at jeg kunne gjøre noe med det. Akkurat nå er jeg egentlig tom for tiltak, men kanskje noen har et forslag eller to? Hadde også vært utrolig gøy om noen ville analysere/ tolke diktet vårt. Hvis noen prøver seg, lover jeg å si vår baktanke med hvert vers! Vi hadde forøvrig egentlig et vers til, men dette valgte vi å sensurere.

Til alle dere som "vurderer" rus som en utvei; tenk nøye gjennom dette først! Da håper jeg at dere kommer av tanken!

Ha en rusfri dag - full av livets høydepunkter!

8 kommentarer:

Silje og Dan sa...

I tillegg så burde æg kanskje nevna at midt på plakaten åkka sto dæ mæ store bokstava:
DON'T TRY THIS AT HOME

Silje og Dan sa...

hihihihihihihi=)
stemme dæ..=)
kjærlighetsrus æ ao en fine ting..
enten dæ æ kjærlighed te Gud elle om dæ æ te en aen person, så kan dæ je et vilt kick dæ ao.. dei så ikkje trur mæg kan jo bare prøva..;)

Anonym sa...

Ta dere sammen. Verden er ikke svart/hvit. Problemet dere kuuuule, unge, freshe kristne har er at dere er så utrolig nedlatende i forhold til de som ikke tar samme valg som dere. Livet er ikke enten Jesus eller avgrunnen -- de fleste av oss fungerer utmerket et sted i mellom.

Anonym sa...

skam bra skreve, så sant så sant alt i hoba. stakkar dai så ik he dæ så ik sr nogen aen udvai, ska ik væra lett. må rett å slett bara passa på at dæ går godt mæ en sjøl å dai så står nimme dg ;)

Silje og Dan sa...

takker for kommentarer!

anonymous:
hei. vet ikke hvem du er, men hadde vært interessant å diskutere med deg en dag. Beklager hvis du har fått inntrykk av at vi "kuuuule, unge, freshe kristne" er nedlatende mot de som ikke velger det samme som oss. Jeg håper virkelig ikke det er slik de rundt meg som ikke er kristne ser på meg! Helt ærlig så må jeg si at jeg ikke helt vet hvorfor du kommer med dette utsagnet. Derfor ønsker jeg gjerne at du utdyper deg litt i det du sier.

Dessverre må jeg si at det jeg tror på er at hvis en ikke tror på Gud, så havner en i helvete. Jeg kan ikke endre på livssynet mitt, men jeg har gjort noe for å hindre at jeg skal havne der selv. Og jeg har sett og erfart at Gud funker! Er det noe jeg ønsker mer enn alt annet, så er det at de som ikke tror på Gud skal få et levende møte med Ham! Hva skal til for at du/dere tror?

En gang sa jeg til en venninne av meg at hun kunne be Gud om hva hun ville, og Han kunne fikse det for henne.(jeg tror jeg var 5-6 år da dette hendte)Siden hun ikke akkurat var særlig overbevist om at det fantes noen Gud, sa hun "da ber jeg Ham om snø i morgen". Dette var en gang uti Mai, så snø var veldig usannsynlig. Jeg husker jeg fortalte dette til mor når jeg kom hjem den dagen, hun fikk nesten sjokk. Men.. Hvordan så bakken ut neste dag da jeg kikket ut vinduet? Joda, den var hvit den. Hvis jeg ikke tar helt feil så var det 10-20 cm snø som lå ute på gata. Hvis ikke det er bønnesvar, hva er vel bønnesvar da?

Poenget mitt er at Gud er stor og gjør store under. Men mange i dag har det så godt fra før at de mener de ikke trenger noen Gud. På sett og vis ser jeg hva de mener - i dette livet. Men hva når de dør? Jeg vet at det er et liv etter døden, og jeg vet hva alternativene er. Og jeg tror på Gud og at Han sendte sin sønn til verden for at Han skulle dø for deg! Jesus døde for deg!

Jaja, tenker du kanskje, men jeg kunne vel ha ventet til livet nærmet seg slutten hvertfall? Ja, det kunne jeg. Men hvordan vet jeg når slutten nærmer seg? Og dessuten, finnes det en bedre støtte når en har det vanskelig, å gå til Gud med det? Mange hadde ikke overlevd uten Guds hjelp gjennom hverdagen. Derfor er jeg veldig glad jeg har Ham til å ordne opp for meg der jeg klusser det til.

Så, vær så snill, gi Gud en sjans! Gud er en god Gud, og han ELSKER DEG! Men vi har en fri vilje - til å velge, eller vrake. Det er ditt valg om du vil legge livet ditt i Guds hender og stole på Ham, eller om du vil klare deg på egen hånd. Hva velger du?

Silje og Dan sa...

oups, glømte å svara dæg, Annie! Tusen takk for kommentaren! æg ao suns dæ æ utrule leitt å sjå når folk ikkje ser en aen udvei! dæ versta æ at æg ikkje vett kæ æg ska jær for å visa di at di he en aen udvei! dettan æ en sag æg verkele brenne for!

klemma frå mæg=)

Silje og Dan sa...

yeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy!! håbe sååå at du kjæme inn!!!! hadde våre konge!! tenk, en ekstra luni!! weee, ennå en å ta fulle mæ te skulen!!=)

ellars, takk for kommentaren.. suns ao dæ va domt du ikkje går mæ åkke, men dæ verke nå så du trivst på tryggheim ao då, så.. =)

snakkes om en 10-20 min=)

klem frå mæg=)

Anonym sa...

Hei:-) Jeg er også helt enig i at man ikke må være kristen for og ha det bra:-) Jeg jobber selv med rus, noe jeg har gjort i tolv år.Det verste jeg hører er at folk må bli kristne for å klare seg!! Det er tull!!! Folk må få være det de er og få lov til å tro det de vil.Å sannheten er at de fleste kristne er dømmende...Min familie er fra bibelbelte...Jeg fins ikke kristen selv...