onsdag, januar 11

Tentamenene

Ja, nå har jeg altså hatt de lenge fryktede (evnt. ikke fryktede) tentamenene. Hva skal jeg si? Nervøsiteten var der hvertfall ikke, noe som var veldig rart i grunn. Sangtentamenen hadde jeg jo egentlig grudd meg til i evigheter, mens pianotentamenen var litt mer "ja, jeg klarer det".

Nå er det da alltid slik at det som regel ikke går så godt som jeg vil det skal gå på slike prøver, men det klarer jeg nok heller leve med. Jeg kan ikke si helt ærlig at jeg fikk til alt på sangtentamenen, men etter forholdene var det vel relativt greitt. Som alltid kom den berømte kommentaren om støtte i kroppen. Jeg måtte nesten le når de sa dette, siden jeg enda ikke har hørt en person som ikke har fått den kommentaren. De synes hvertfall jeg har en nydelig stemme, så noe riktig må jeg da ha gjort. Ellers liker de best når jeg synger lyst, så jeg har vel funnet ut at jeg er sopran (siden jeg ikke visste det fra før).

Så var det pianotentamenen. Etter mye om og men, så fant da også denne sted. Jeg ble jo forsåvidt egentlig fritatt fra denne tentamenen på grunn av armene, men i det timen egentlig skulle begynne, sendte jeg en melding til pianolæreren min og sa at jeg veldig gjerne ville prøve å gjennomføre hvertfall. Dette fikk jeg selvfølgelig lov til, men de var veldig obs på hvordan armene mine taklet det. Jeg fikk overbevist dem om at armene kom til å overleve, og satte i gang.

Etter tentamenen fant jeg ut at jeg burde byttet på rekkefølgen på sangene. Selvfølgelig var det mest positivt på den første sangen. Men for all del, jeg fikk mange bra kommentarer på den andre sangen også. Det viste seg at tentamenlæreren hadde hørt meg spille før. en kommentar jeg er veldig fornøyd med, er derfor denne:
"Ja, jeg har hørt deg spille den sangen før! Du kompet hun som spilte obo! Det var da jeg lurte på hvorfor ikke du hadde piano som hovedinstrument!"

Hvordan han visste at jeg ikke hadde piano som hoved, det har jeg ikke peiling på, men at han hadde lagt merke til kompet på den sangen, det var jeg veldig forundret over. Han syntes stykket var bra gjennomført, og sa blant annet at det var langt over det de forventet i BiB- faget. Den kommentaren skal jeg leve på lenge. Ellers sa han om den andre sangen at jeg godt kunne prøve å variere mer i styrkegraden på stykket. Det må jeg nesten si meg enig i, for mye variasjon i dynamikken kan jeg ikke akkurat si det var.

Stort sett er jeg vel greitt fornøyd med tentamenene. Etter forholdene gikk det vel egentlig så grett som overhodet mulig. Litt problemer med syngingen, grunnet stemmeproblemene, litt feil på pianostykkene, grunnet kalde hender og senebetennelsen. Jada, hvis det var alt jeg gjorde galt, da er jeg vel fornøyd.

Ingen kommentarer: