søndag, april 17

FREAKY!!!

En liten tankevekker...

Fredag 17. April var jeg på arbeid, på Hognestad og plukket egg. Jeg kom klokka 17.00, og visste at sjansen for at jeg skulle klare å hente alle egga innen lysa gikk av, var liten. Idet jeg gikk inn til hønene, bestemte jeg meg derfor for at jeg skulle kjempe mot tida. Jeg gikk inn første rekka, men da jeg var kommet halvvegs, fant jeg ut at jeg hadde altfor få brett. Så, jeg sendte opp en kjapp bønn: "Årk, Gud, kan ikke du bare gi meg noen ekstra brett her, eller?". Like etter, grep jeg meg i tanken om jeg skulle gå for å hente bretta med en gang eller om jeg bare skulle vente til jeg var tom for brett. Jeg kom på det, at hvis Gud skal gripe inn i livet mitt, om så bare for en så liten ting, så må jeg hvertfall gi Ham sjansen til det! Så, jeg ventet. Jeg talte brettene, og fant ut at jeg hadde bare syv brett, men trengte tolv. Uffda, tenkte jeg, men tok et brett, og enda ett, og ett til. Nå kommer det rare. Når jeg talte hvor mange brett jeg hadde denne gangen, hadde jeg nemlig fremdeles syv brett. "What?", tenkte jeg, men fortsatte, jeg hadde jo fremdeles for få brett. Jeg tok det ene brettet etter det andre, men hadde faktisk akkurat nok brett til å hente alle egga på den rekka.

Du kan nå si at jeg selvfølgelig har talt feil, for noe slikt går ikke an. Jeg, derimot må nesten tro på dette, for jeg så det jo selv, med mine egne øyne! Likevel, selv om jeg fikk se dette for mine egne øyne, så merker jeg at det er vanskelig å fatte. Hjernen min sier nemlig at noe slikt ikke går an. Det verste er, jeg sier meg nesten enig med hjernen. Det gjorde jeg hvertfall, helt til i dag.

I dag kom jeg på arbeid igjen. Var litt stresset, siden det ikke var lange stunden jeg hadde før opptredenen på konfirmantfesten. Denne gangen fant jeg ut at jeg skulle forsikre meg om at jeg hadde nok brett, jeg trengte jo ikke akkurat å sette Gud på prøve for å finne ut at det jeg så på fredag, var sant. Dessverre, i det jeg hadde igjen 1/4 av rekke nummer 2, innså jeg at jeg hadde klart å gjøre samme tabben igjen. Jeg hadde nemlig for få brett igjen. Enda en gang sendte jeg opp en kjapp bønn: "Gud, gidder du fikse det for meg denne gangen også? Jeg er så lat for tiden, og har litt lite tid idag. På forhånd, takk!". Jeg visste nøyaktig hvor langt jeg var kommet i rekka, og hadde en god del igjen. MEN!!!!! Før jeg blunket, hadde jeg 1/4 igjen av rekken, som sagt. I det jeg hadde blunket, befant jeg meg et helt annet sted. Jeg var helt i enden av rekken, med to store stabler med egg på trallen min. Snakk om å spare minutter!

Igjen kan du velge å si at jeg bare begynner å bli senil, eller at jeg ikke fikk med meg at jeg hadde hentet alle di egga, for alt går automatisk når en har hentet egg så lenge. Jeg, derimot, må nesten tro på det jeg faktisk så, selv hvor utrolig det er.

Nå tenker jeg litt på alle de som sier at hvis de får se et under, ja, da skal de tro! Etter å ha opplevd at Gud gidder gjøre slike småting i livet mitt, ting som jeg er helt 100% sikker på at har hendt, kjenner jeg at hjernen vil ha meg til å blånekte for det! Det har derfor gått opp et lys for meg når det gjelder hva Jesus mente da han sa dette:

"Salige er de som ikke ser, men likevel tror."
(Bibelen et sted, husker dessverre ikke hvor.)
Det er nemlig ikke så lett som vi tror, at hvis vi ser et under, så tror vi det, for da har vi sett det. Hjernen vår tror nemlig at den er så smart, at den skal ha oss til å tro at det vi så var feil. Den kan nemlig ikke forklare det. Jeg vil bare si: Gud kan ikke forklares! Hvordan vi kom til, kan heller ikke forklares. Men vi kan tro, og gjøre så godt vi kan, å stole på det Gud har sagt oss. For Gud arbeider på de underligste vis.
Tenk, han gadd å gjøre meg den lille tjenesten, å hente noen brett til meg når jeg ikke gadd selv.
Hvis han gadd gjøre dette, hva kan han da ikke gjøre for oss!?!
Forvent av Gud, ikke bare be og tenk, jaja, så har jeg prøvd.
Gud kan ikke gi den et hus hvis du kommer til ham med en liten godtepose!
Gå til Gud med den største søppelsekken du kan finne, og forvent at han fyller den!

33 kommentarer:

Anonym sa...

Og du er selvfølgelig den eneste som overvar alt dette?

Anonym sa...

D som morjas nevnte e nok veldig relevant. Å d faktum at du kan tenke på andre ting i tillegg til å gjøre en jobb e jo et ikke så ukjent faktum.

Gud går bare me dæ hvis du trur at han gjør d. D går ikke ann å håpe på et mirakel som Gud utrette, men heller gjøre nåkkå sjøl for å utrette d mirakelet. Visste du at et gjennomsnittlig menneske me grei muskelmengde kan løfte 5 tonn i en panikksituasjon? D e nåkkå som hete overlevelsesvilje. D du opplevde e nok bare du som lar tida gå fort. Du gjør d du skal gjøre, å du gjør d fort å da trur du d e et mirakel utført av "Gud". Æ sir bullshit, Silje. Skikkelig bullshit. ;)

Ikke tenk så mye. :D

Silje og Dan sa...

hmm... æg rekna mæ å få en del kritiserane kommentara, å dæ va egentle litt dæ æg håpte på ao, så takk=)

æg forstår akkorat kæ dåkke vil sei mæg, å æg æ sikkar på at hadde nogen kåme te mæg å sagt at noge sånt hadde sjidd mæ dei, så hadde æg tenkt "whatever", å jee. Men æg æ heilt 100% sikker på at dæ æg "seie" sjidde, å når æg faktisk såg dæ mæ mine egne aoe, så føle æg at æg meste må tru dæ..

men sånn så mæ den siste gongen, då æg blonkte, æg merke at tvilen kjæme vanvittigt raskt sjå mæg ao der, for dæ verke så utruligt. æg kjenne at sikkerheden på den he sonke, men aligavel, så vett æg kæ æg såg, om æg ikkje æ sååå sikkar på andra gongå, så vett æg ligavel kæ æg såg fussta gongå. dæ æ vel sånt en kalle å tru. en velle om en vil tru på dæ elle ikkje, akkorat sånn så at nogen trur på en Gud, mens andre velle å ikkje jær dæ. æg forstår utrule gått dei så velle å ikkje jær dæ, for jernane åkka seie at noge sånt noge æ totalt idiotisk!

men æg vil anbefala å prøva dæ, he nettopp haort at dæ funka for Marie i klassen ao, hu fant ijenn m/h/l- bogå si så u mussta for fleire måna si. æg va sjøl mæ å lette itte na, dæ va faktisk æg så jekk ijønå den hyllå så hu fant na i nå. klart, dåkke kan sei at nogen sikkert la na der, å æg kan gått vær enige i dæ. spørsmåle æ bare kem så la na der, va dæ nogen i familien, elle va dæ Gud?

alt kjæme an på kæ en velge å tru.

men bare en liden ting te dei så ikkje trur på nogen Gud i dæ heila:

Koss kom me te? jekk me frå ingenting te alt?

Viss du plokke en legobil frå enaen, å stappe an oppi et syltetøyglas, trur du då at når du he rista denne i X antal år, at den kan ha vorte te den same legobilen ijenn? dette æ jo teorien om adle molekylå så plutsele jekk frå å vær åleina te å varta menneske å sånt.

æg suns dæ æ enklare å tru at dæ æ en Gud så står bag dette.

takk for innleggå, æg lige å få diskutera sånt, for dæ jelpe mæg ao i å tenka jønå tingå! =)

snakkes!
Glae i dåkke adle!

Å husk, viss du trur dæ æ en Gud der ude, så he an skapt dæg ao, å i han sitt bilde så æ du perfekt!

=)

Silje og Dan sa...

forresten, ja, Morjas, dæ va kun mæg så såg dæ. æ deffor dæ æ så vanskele å tru, både for mæg, å for andre. kjæme jedna an på kor langt en he kåme mæ trusdelen. æg æ kje akkorat den beste innen dæ område... =)

Takk for kommentar=)

snakkes?
(elle kjenne æg dæg kje?=S)

Anonym sa...

flott Silje!!! jeg ble bare SÅÅ oppmuntra! Hvis du ikke har noe imot det så vil
jeg gjerne fortsette å fortelle folk rundt meg hva som skjedde med deg!

En takk til: at du ikke skriver på dialekt i innleggene...det var verre å lese
kommentarene:P

Jeg tror det du har opplevd! Du er ikke den første, og heller ikke den siste!!
Det bygger utrolig tro rundt deg ved at du er frimodig og forteller det! Selv om
du møter motstand så vet du at det er rett. Flott! Stå på!!! Gleder meg til du
kommer på besøk en gang!

Guds fred!
Hilsen fra Alette.

Anonym sa...

Hei vimså mi!

Så kult! Eg bare smilte når et leste dette :D D e så kult når sånt skjer!! Ver på utkikk itte di små, ubetydelige tingå ;) Klem från Ellå

Anonym sa...

Synes Det er utrolig kult at sånt skjer! Noen vil nok tvile på det og si at du bare så det for deg. Men det går jo også an å tro at Gud gjorde det, det som man ser på det. Det kan ikke bevises, men jeg tror Gud gjorde det=)
Ingeborg

Anonym sa...

oh dear god

Anonym sa...

D æ så utruligt kult å få hørra sånt!! D æ en sjikkelige oppmuntrer! Æg blei bare så glae når æg hørte om d... Æg fatte kæ du maine md atte d æ mesten umuligt å tru på, mn d gjelle liksom bare å tru... Så lenge du trur så kan alt skje på en måde... :D
Me snakkes på bibeldykk på onsdag håbe æg...?

Anonym sa...

Hadde vært fint om du skrev kommentarer på bokmål også, ja, skulle gjerne lest det, men det er så utrolig krevende..

Og michi: Hva kan du komme med av bevisførsel som gjør at du kan si med 100% sikkerhet at det ikke var en "glitch in the matrix"?

Forresten vimsi, bare av ren nysgjerrighet:
-Hvordan er disse brettene? Er det noe særlig sansynlig at du bare telte feil, eller er det nesten umulig?
-Så du på klokka før og etter at du blunka?

Og en ting til: Joh. 20,29 www.bibelen.no er kjekk å ha..! :)

Anonym sa...

Heyzann!
Konge! Så bra! D va gudd å hørra! Fekk et bønnesvar me d sjøl..! Eg he bedt om å
få bevis på at an finnes, å så lese eg dette!!! Kan ike bli bedre!!! :D
ville bare sei d eg=)
kjempe gla i deg silje!!! Du vett d?!?
Stoooooor klemmz!!!
(ps! me må ta oss en tur snart)

Anzi

Silje og Dan sa...

WOW! sga sei kommentarane kom fort denna gongå! =)

Tusen takk for adle så gidde kommentera, dæ æ jillt å sjå at en sånnen ting kan sedda i gang så mange tankar!

Beklager, til dere som ikke forstår alt jeg skriver når jeg kommenterer! Jeg skal prøve så godt jeg kan å skrive bokmål fra nå av, selv om jeg helst skriver nynorsk eller dialekt.

Takk for hjelpen med bibelverset, Børge, jeg må nok begynne å bruke www.bibelen.no jeg også.

Angående de brettene, jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det, men sjansen for at jeg har talt ca. fem brett for lite er VELDIG liten. derimot det med klokka er en annen ting. Jeg hadde nemlig ikke klokke på meg, så jeg har ingen bevis på dette med at jeg ble "flyttet fra et sted til et annet". ikke følte jeg noe heller.eneste jeg vet, er at før jeg blunket, var jeg et sted, og etter var jeg et annet, og med flere oppfyllte brett enn jeg hadde først.

Til Ragnhild: Dessverre, vi treffes nok ikke på bibeldykk, siden jeg går på dans på onsdagene, på Saron. Hadde likevel vært koselig å treffe deg en dag.

Jeg overlater spørsmålet om Matrix (som forresten heldigvis var til Michi), til Michi, siden jeg ikke vet særlig mye om Matrix. dessuten forstod jeg ikke spørsmålet heller, så det er kanskje likegreitt. Hva er en "glitch in The Matrix"?

Utrolig gøy at dere kommer med spørsmål og kommentarer! Jeg fryder meg over alt som kommer inn!

Gud er god!!!

Takk alle sammen for at dere er den dere er!

Anonym sa...

wow...:)

Anonym sa...

Eg vettkje heilt ka eg ska tro. D kan jo ver at du har tellt feil eller glømt å tenka når du jobbde, mn så kan du jo faktisk ha fått litt hjelp fra han dr oppe.

Anonym sa...

JO, tankevekker, va jaffal rett overskrift... ehm, en del sånne ting har skjedd med meg og.. men eg har kje tatt det så høytidelig.. E kristen sjøl, men ikkje personlig..Føle ting e litt vanskelig å dømma i og med at eg har vokst opp med at ting e sånn så du ser det.. og tilfeldigheter finnes.

ehm, dette e jo en personlig oppfattelse og ville oppfattes på en heilt annen måte enn eg ville gjort, eller noen andre for den del..

Anonym sa...

Til Petter

Eg bare lure...kossen kan du vera kristen, samtidig som du ikkje e personlig kristen? Eg he alltid tenkt at d å vera kristen, d e å tru på Gud og Jesus, og at Jesus døa på korset for menneska. Så viss du trur på dette så e du kristen, og når d e noge du trur på så e du vell og personlig kristen...?
Bare lure eg :)

Silje og Dan sa...

hmm... interessant.. må nok få Petter inn å svara... =)

Anonym sa...

Hei Silje!
VELDIG bra innlegg :D
Eg trur absolutt ikke at du telde feil. Gud gjere ikke bare store ting får folk, men og små ting :D

Silje og Dan sa...

takk, Nina!=)

jeg har et nytt tema jeg gjerne vil skrive blog om, men jeg vil helst ikke avslutte de diskusjonene som foregår her fordi det kommer en ny blog...

Fortsett å diskutere, folkens! =)

Forresten, noen som kan hjelpe meg å få bilder og gjestebok på siden min?

-Silje-

Anonym sa...

Stilig! Ble send hit av Børge som trodde jeg ville likt å lese dette. Jepp, jeg likte det :)

Gud er i sannhet god og vis og selv om vi ikke alltid henger med i hans tankerekker, så får han fram poenget til slutt!

Anonym sa...

Ok, hva skjer med folk og dialekt og utropstegn a..? :P

Uansett: Vimsi: Se Matrix! Nu! :)

michi: Du må da skjønne at poenget ikke er at filmen Matrix er helt korrekt, poenget er filosofien bak. Det står masse om filosfi på thematrix.com. Og, ja, det går lagt tilbake, lenge før Matrix. Om vi kan stole på sansene er jo ting som Descartes og Kant har stilt spørsmål ved, f.eks. og det går sikkert lenger tilbake enn det. Det her jo ingen ting å si om Hvor historien i filmen er fra, og om filosofien bak Matrix stemmer så betyr jo selvsagt ikke det at Neo har levd! Hvis du syns dette er interesant (selvsagt uten å nødvendigvis tro på det) så kan du lese om Brain-in-a-vat teorien.
Og når du sier at vi er så smarte at vi ville gjennomskuet det, så vil jo de som faktisk tror på disse teoriene si at, ja, vi er så smarte, og vi har gjennomskuet det.. Skjønner? Og det flere andre grunner selvsagt for at det blir et for dårlig argument.
Og hva du vil har absolutt ingen ting med saken å gjøre..! :)

Men jeg vet ikke helt om dette er det beste stedet å diskutere dette. Send meg gjerne en mail om du vil fortsette diskusjonen! :)

Silje og Dan sa...

takk for kommentar, jigzaw, og takk, Børge, for at du sendte jigzaw til min side!

jeg tror nok jeg må se matrix, ja=)
interessant med de diskusjonene deres, jeg vil gjerne følge med jeg også!!! kan dere ikke sende en kopi av mailene til meg!?! =) (vinseviksilje@hotmail.com)

Natta alle sammen! =)

-Silje-

Anonym sa...

Hei Silje :)
Eg vil bare sei som eg gjorde då eg leste d mens eg va på msn me deg; Så flott og godt at det hendte for deg! Det e godt å lesa om sånne ting i en ellers kanskje en smule grå kvardag.
Eg stikke ofta innom bloggen din, og det ska eg fortsetta med. Eg skrevi deg opp på siå mi så fleire sko veda om innlegget ditt, håbe d va ok :)

Ellers vil eg bare minna deg på at du e ei super jenta, og at du bare må stå på me å fortsetta å vera den kjekke jentå du e! Du e en skikkelige gladstråle hehe.. om eg får sei d sånn :)

Glede meg te me treffes i sommar!
Kjempegla i deg! Stor klem frå syskenbarne ditt ;)

Anonym sa...

Meg igjen... :) Ville bare sei at eg syns d e flott at du huske å innvolvera Gud i kvardagen din, fort gjort å glømma at han vil værme på alt du fåretar deg, og d å samla egg :). Gud e kje bare for dei store tingå, men åg for dei små.. Et godt eksempel for å understrega d e å tenka på universe (se sal.8.4-5), i forhold te d e me ufattele små, så og sei ubetydelige.. jordå vår e et lide knøtt hehe.. Men d bestemme ikkje verdien av oss, for ja, Gud bryr seg om den enkelte av oss uansett :)

Ha en flott dag! :)

Anonym sa...

Det eg meine e at eg har voksr opp i et kristent kulturelt hjem. altså eg ber ikkje og har kje någe forhold te det. men det e bare der..
at dåkk andre e syge fundementalister e dåkkers ting, men eg må nesten få ha det forholdet og den meiningen eg vil te religion...
eg har ingen problemer med folk som tror på Gud... men når det atr øve livet ditt og gjør at du tar det som utgangspunkt i alt du gjør føle eg det bler litt voldosmt.på samme måte som helligkrig synes eg ikkje sex før ektesakp, eller ikkje nyte sex for den saks skyld e en utrolig feil tolkning og en tåpelig krsiten "lov"... så.. ja..

Anonym sa...

kristendom er en ting, å være en kristen er faktisk noe annet. kristendom er teori, å være en kristen, er praksis...

Silje og Dan sa...

Takker for kommentarer fra Elisabeth =), Petter og filosof. Nå må jeg gå i tenkekassa(eller loppekassa) igjen... =)

Natta alle sammen
-Silje-

Anonym sa...

Dette var veldig veldig sykt, jeg syntes synd på deg...

Silje og Dan sa...

Trenger ikke synes synd på meg, jeg har det jo bare bra! Jeg er rik og har det godt, men hva med de som ikke har det særlig bra, de som mangler mat og klær og husly? De kan du synes synd på, de!

Takker for kommentar=)

Klem til alle som er mottagelige for en=)

-Silje-

Anonym sa...

Du er dummere enn en fiskebolle på bærtur!

Anonym sa...

men viss gud gjør alt dette for deg! kan han ikke også lære deg datoer?
veldig forvirrende å fortelle om noe som skjedde på fredag den 17. april... å likevel poste det på nettsiden din søndag 17. april... gud gjorde sikker det også for deg! du kan bruke han som en unskyldning for dine feil!! det virker sånn for meg vertfall

Anonym sa...

Vett du ka Silje... Eg synes d e kjempe flott at dette he hent dg... Viss folk he et problem md å tru d, så ikkje bry dg. For d du he fått oppleva e stort. Du e heldige. Sama kor utruligt d hørres ud så e d faktisk d så he skjedd. Eg e sikker på at d e sant.
Og eg e ikkje på bærtur engang:)

Silje og Dan sa...

rart hvordan en liten ting i min hverdag kan gi meg så mange besøk på siden min!

Jeg har ikke sett noen datoen jeg, så jeg kan ikke svare på noe med de dato-greiene, men jeg vet hva jeg så, og jeg ser ikke annet valg enn å tro på det!

nå har det kommet en ny blog hvis dere har lyst å lese... =)

-Silje-