torsdag, september 9

hvordan vite at man ikke vet?

En eller annen filosof (jeg husker ikke hvilken) sa en gang i løpet av sitt liv: "kun en ting vet jeg, og det er at jeg intet vet". Men da må jo jeg bare komme med spørsmålet: hvordan kan man vite at man ikke vet noe? for hvis en vet at en ikke vet noe, så vet en jo noe, for en vet at en ikke vet noe! Dette kan fort bli en innviklet diskusjon med meg selv der jeg ikke kommer noen vei, derfor spør jeg om andres synspunkter om dette... Er det noen der ute som har noen innvendinger, eller kanskje en avslutning på min lille, innviklede diskusjon med meg selv?

16 kommentarer:

indicavia sa...

Bokmål, store bokstaver... Vakkert! :D

Silje og Dan sa...

Det var visst Descartés som hadde sagt dette.. Men han tvilte jo på alt unntatt hans egen eksistens, så... Men jeg savnet egentlig en kommentar om hvordan Descartés kan vite at han ikke vet, og fremdeles kunne si at han ikke vet noe.. Har du ingen tanker om dette?

Silje

Silje og Dan sa...

hehe... tippe æg fjerna den kommentaren ganske fort, sirén... =)


Silje

Anonym sa...

Endele fekk eg åg skreve en liden hilsen te deg! :) He prøvd før ska du skjøna! :) Du kan få sagt det me da mesta må eg sei, men når de gjeld Descartes så va han vel så opptatt av alt d han ikkje visste at han heilt glømte at han visste at han tross alt visste han ikkje visste d, for når han vet at han ikkje vett, så konsentrere han jo seg jo om at han ikkje vett, ja, han glømme rett og slett at han faktisk konne veda d... hehe, tippe eg he gjort någen ganske så sprø nå, konne bare ikkje dy meg :) Helsa heim så møje! Klem frå Elisabeth

Silje og Dan sa...

hehe!!! du æ ganske geniale... bra dæ ikkje æ bare æg så lige å jabba hål i håve på folk sånn så dæ der... di fleste snur sæg vekk mæ ei gong æg bjunne å diskutera sånt....=) håbe dæ går gått mæ dæg! må snakkast snart ijenn!

Silje

indicavia sa...

det er jammen meg merkelig.. at en dialekt som er så fin å høre på kan være så stygg å lese er en gåte for meg..! :)

Anonym sa...

Måtte bare få gratulere ordentlig med Patrick, det var koselig å høre at du hadde funnet deg en kar! :D
Hilse fra meg! ;)
Klem Elisabeth

Anonym sa...

Heisann. Prøve om eg får inn ein kommentar te deg og. Du he rett når du seie du kan snakka hol i hove på folk, kem he du de itte tru? Forresten- ka tid får me helsa på ,Patrik. He haurt om an me og. Klem frå moster.

Anonym sa...

Heisann. MÅ prøva å få inn ein kommentar te deg og. Ser du snakkes me fleire rundt om. Du kan jabba, ja- men kem he du dæ itte? Forresten- ka ti ska me få helsa på Patrik? Dæ æ en ting me ikkje vett! Klem frå moster.

Anonym sa...

Enige der, faster og dei får ta an og deg me seg opp te bergn så me får sjekka om an e ein ordentlige kar.. Ta med farmor og far og heile sulamitten du! hehe.. :) bare kjekt me besøg! Klem frå elisabeth

Silje og Dan sa...

sga sei! dæ va mange så hadde fonne siå mi... jaffal når æg ikkje hadde anledning te å sjekka na på ei stonn.. trur dæ æ då folk finne fram te na... =) takke te adle i hob så kjæme innpå... bare en liden kommentar te Børge: dialektå vår æ fine både skriftlikt å montlikt, dæ jelle bare å leva sæg inn i na!

klem tebage te adle! sga dra an mæ ei gong, elle kæ suns du Patrick? =)

Anonym sa...

Heisann Silje

Descartés må ha vært en smart mann...

Det er jo bra at det er masse folk på siden din. Du har fått masse bra kommentarer.

Det virker som om det er mange som vil treffe meg:)

At 8:41 AM, Siren said…
This post has been removed by a blog administrator.
offer det da?

Du må hilse alle sammen.

Patrick

Silje og Dan sa...

jadda, æ masse folk inne sjå mæg, elle... egentle bare fira så æg vett om.. men dæ æ en go del så vil treffa dæg jaffal!

æg huske at æg fjerna den besjeen frå Sirén, men æg huske kje kæ så sto, men dæ va jaffal sånn at æg suns æg måtte fjerna an...=)

nå he æg forresten fått lagt innpå nogen linka, såg du dæ? takk for jelpå forresten=)

silje

Silje og Dan sa...

hmm... men då konne an jo bare stanne.. dæ jore jo kje noge.. sikkar på at du ikkje hadde skreve noge meir? =)
jaja.. dæ kom jaffal åpp ijenn, så ingen skade sjidd rekne æg mæ?

*kosåklem te adle*

Silje

Anonym sa...

heya silje.. æg fekk dæ te ittekvart.. den der engelsken ligge kje heilt for mæg, men når du bara sae koss æg sko jæra dæ, så fonkte dæ.. :D lae merke mæ atte di fleste her skreiv bokmål, dæ ligge kje helle heilt for mæg... dermed: jærsk.. uansitt..
tenkte litt på dæ der an der filosofen sae (ikje så møje, for æg klare kje tenka så møje om gongå) å kom te atte han egentle ikje vett at an ikje vett noge. dæ æ bara noge an trur. an hikje tenkt lenge nok på dæ, noge så sikkar kjæme av atte an ikje klare tenka så møje om gongå. (likt mæg) derimot så lige æg bære ordtage: Jo mer du lærer, desto mer finne du ut hvor lite du vet. (sikkar kje rektigt skreve, men du tog poenge) sjøl om dæ ao igroen æ litt feil for dæ atte han finne jo igroen bara ud kor lide an VISTE.. nå vet an jo mair.. du æ kje allti så kloge dessen filosofane.. menne dæ me begge to vett silje dæ æ atte uansitt kæ så skjer så hjelpe dæ å smila :):):) hihi.. jaja.. nå følte æg æg hadde skreve mair elle nok, så du får ha en fantastiske dag viare å kosa dæg utruligt møje :) snakkist jedna på tosdag :P glae i dæg... *klem*

Silje og Dan sa...

bra tenkt Ina!!! du bruge den eina jernecellå di aktivt ser æg! uansitt... æg æ ganske enige mæ dæg, æ gått dæ ikkje æ bare æg så bjunne å tenka på sånne ting..=)
æg støtte dæg angåane engelsken, å jaffal angåane dæ å smila å læ!!!=) du må ha en kjempefine "framtejulperiode", så ser me! ..dæ va drid..=)

glae i dæg!

kozåklemz
*silje*