lørdag, februar 11

Dompap

Før jeg begynner på temaet for dette innlegget, må jeg bare få sagt: jeg undrer meg over ganske mange rare ting, og dette er en av dem.

Har du noen gang lurt på hvorfor dompapen heter dompap?

Den siste uken har dette spørsmålet kvernet i hodet mitt, uten at jeg husket å google det når jeg først hadde muligheten. Jeg har gått og undret på hvorfor denne fuglen i finkefamilien, med det latinske navnet Pyrrhula pyrrhula, har blitt hetende "dum i pappen". Det er hvertfall det jeg tenker når jeg hører navnet.

Så satt jeg der da, og undret på om fuglen hadde oppført seg særdeles tåpelig eller om den hadde flydd på litt for mange vindu og dermed ble sett på som dum. Slik undret jeg meg til jeg endelig, i natt, fikk sjekket opp i dette. Her kommer sannheten om dompapens navn:

Dompap er et litt misvisende navn på norsk. Det er hentet fra det gamle tyske ordet "Dompfaff", en domherre innenfor katolisismen, som bar røde kjoler under bestemte seremonier.

Se der, da slipper du å undre neste gang du ser dompapene leke seg utenfor vinduet ditt. Nå vet du at fuglen ikke er dum, men faktisk særdeles høytstående!

2 kommentarer:

Unknown sa...

you are invited to follow my blog

Maren sa...

Gøy å veda :D